top of page

Aanwerven op basis van de bedrijfswaarden

Aanwerven van een nieuwe collega, hoe weet je dat het een match is op lange termijn? Aanwerven op hard skills, aanwerven op soft skills. Die balans is van groot belang en alom gekend. Maar eens zo belangrijk is iemand selecteren op basis van de waarden van je organisatie. Als de waarden van je toekomstige collega overeenstemmen met die van het bedrijf is de kans op een langdurige relatie groter.

Hoe zorg je er nu als bedrijf voor dat je kan aanwerven op waarden?


1. Ken je waarden

Zorg dat je het culturele DNA van je organisatie doorgrond. Maak vervolgens tijd om met je managementteam de waarden van je bedrijf en team te definiëren.


2. Aligneer je waarden intern

Zorg dat iedereen je waarden kent en ze van toepassing zijn op heel de organisatie.


3. Train je interviewers

Het is een kunst om kandidaten tijdens een sollicitatiegesprek op zo'n manier vragen te stellen dat u meteen weet hoe ze zich op het werk gedragen en wat hun motivatie is. Train dus je interviewers om de waarden van de organisatie zo goed mogelijk af te toetsen doorheen het sollicitatiegesprek.



Eens je waarden en de interne vertaling van de waarden op punt staat kan je opzoek gaan naar de perfecte match op lange termijn.

bottom of page